Processen - fakturaservice

Då er leverantör skickar en faktura till er väljer de vilka betalningsvillkoren ska vara, d v s vilken dag fakturan senast ska vara betalad. Om pengarna inte har kommit in två dagar efter förfallodatumet går det ut ett mejl till er som informerar om detta (om er leverantör har lagt in er mejladress på ert kundkort i sitt Fortnox). Då denna notifiering om förfallen faktura kommer har det ännu inte hunnit tillkomma någon påminnelseavgift, och är menad som en snäll påminnelse för att ni ska hinna betala innan några avgifter hinner tillkomma. 

Har ni inte betalat en vecka efter förfallodatum kommer det en Påminnelse. Denna går ut via både post och mejl, och på påminnelsen har det tillkommit en påminnelseavgift på 60 kr + ev ränta. 

Har ni fortfarande inte betalat två veckor efter förfallodatum går det ut ett inkassokrav. Även denna går ut via både post och mejl och här tillkommer ytterligare 180 kr + ev ränta. 

Om ni fortfarande inte har betalar 32 dagar efter att fakturan har förfallit är det möjligt för er leverantör att välja att vi ska skicka fakturan vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande. 

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss