Processen - påminnelseservice

Om din leverantör har valt att använda sig av Nox Finans Påminnelseservice innebär detta att de vill ha hjälp av oss att få in pengarna för en förfallen faktura. 

Det första vi då gör är att skicka ut ett mejl till dig som informerar om att du har en förfallen faktura och omber dig att betala denna direkt (om din leverantör har lagt in din mejladress på ditt kundkort i sitt Fortnox). Då denna notifiering om förfallen faktura kommer har det ännu inte hunnit tillkomma någon påminnelseavgift, och är menad som en snäll påminnelse för att du ska hinna betala innan några avgifter hinner tillkomma. 

Har du inte betalat en vecka efter förfallodatum kommer det en Påminnelse. Denna går ut via både post och mejl, och på påminnelsen har det tillkommit en påminnelseavgift på 60 kr + eventuell ränta. 

Har du fortfarande inte betalat 14 dagar efter förfallodatum går det ut ett inkassokrav. Även denna går ut via både post och mejl och här tillkommer ytterligare 180 kr + eventuell ränta. 

Om du fortfarande inte har betalar 32 dagar efter att fakturan har förfallit är det möjligt för din leverantör att välja att vi ska skicka fakturan vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande. 

Om du betalar mindre än det saldo som är aktuellt på fakturan går det ut ett automatiskt efterkrav med resterande belopp som du behöver betala in för att fakturan ska bli slutbetald.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss