Processen påminnelseservice

Då du skickar en förfallen faktura genom Nox Finans Påminnelseservice börjar Nox Finans med att skicka ut ett mejl till din kund som informerar om detta (om du har lagt in deras mejladress på kundkortet i ditt Fortnox). Då denna notifiering om förfallen faktura kommer har det ännu inte hunnit tillkomma någon påminnelseavgift, och är menad som en snäll påminnelse för att kunden ska hinna betala innan några avgifter hinner tillkomma. 

Har de inte betalat en vecka efterförfallodatum kommer det en påminnelse. Denna går ut via både post och mejl, och på påminnelsen har det tillkommit en påminnelseavgift på 60 kr + eventuell ränta. 

Har kunden fortfarande inte betalat 14 dagar efter förfallodatum går det ut ett inkassokrav. Även denna går ut via både post och mejl och här tillkommer ytterligare 180 kr + eventuell ränta. 

Om din kund fortfarande inte har betalar 32 dagar efter att fakturan har förfallit är det möjligt för dig att välja att Nox Finans ska skicka fakturan vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande. Alternativet är att återkalla/kreditera fakturan eller att Nox Finans lägger fakturan på efterbevakning. Vad dessa alternativ innebär kan du läsa mer om här.

Behöver du fortfarande hjälp? Kontakta oss Kontakta oss